امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://u24.cloob24.com
0

اختلال در تفکر

دربررسی و ارزیابی وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنی گاهی تفکر انان شکل هذیان به خود می گیردبه عبارت دیگر در اسکیزوفرنی هذیان مربوط به اختلال در تفکر بیمار محسوب می شود که عبارت از یک عقیده باطلی است که با منطق قابل اصلاح نبوده واعضاء دیگر گروهی که فرد متعلق به ان است در ان عقیده شریک نیستند برای شناسایی بیشتر اختلال در تفکربیماران اسکیزوفرنی چند نمونه از اختلالات فکر در این بیماران را شرح میدهیم:

Incoherence گسستگی یا بی ربط گویی:

این نوع گفتارغیر قابل درک است و فهم ان برای دیگران غیر ممکن است چون بین کلمات و جملات ارتباط معنا داری وجود ندارد مثلا بیماریکه پرسیده شد چه احساسی داری؟ گفت درخت پایین شهر اینجا نیست که تاثیر زیادی داشته باشد.

Loosening of association واپاشی تداعیها

جریان افکاری که مبهم،نا متمرکز،وغیر منطقی است مثلا از بیماری پرسیده شد چه احساسی دارد؟گفت من امروز خیلی خوبمفهر چند که فکر نمی کنم به اندازه کافی خوبی در جهان باشد.

Illogical thinking تفکر غیر منطقی:

تفکری که با تضادها ونتیجه گیریها ی اشتباه مشخص می شود وکل سیستم شناختی فرد را توصیف می کند و افرادی که غیر منطقی فکر می کنند معمولا نمی توانند درک کنند که دیگران انها را غیر منطقی بر داشت می کنند مثلا بیماری که شیر دوست دارد فکر می کند باید تا اندازهای گربه باشد چون می داند که گربه ها شیر زیاد دوست دارند.

Neologisms واژه تراشی:

بیمار کلمات جدیدی را ابداع می کند،یا کلماتی که بیمار معانی شخصی جدیدی به ان داده است را تحریف کند مثلا زنی در خیالپردازی به ادم کشی می گوید:من نمی توانم این افکار تپانچه ای قتلانه را تحمل کنم.

Poverty of contant of speech نارسایی محتوای گفتار:

گفتاری که اطلاعات خیلی کمی را انتقال می دهد زیراسخنگومبهم،بیش انتزاعی،بیش عینی،یا یکنواخت است وقتی از بیمار می پرسند چه احساسی داری می گوید:می توانم بگویم خوبم و خوب نیستم اما بهتر است بگویم مثل سنجابی هستم که روی یک تکه اهن زنگ زده نشسته است.

Blocking انسداد فکر:

در این حالت در زمان صحبت کردن فکری را گم می کند ومدتی سکوت می کند چندثانیه تا چند دقیقه طول می کشد.

Circumstantialityحاشیه پردازی:

در این حالت بیمار با توضیح جزییات نامربوط و غیر ضروری که منجر به دور افتادن از موضوع اصلی می گرددمشخص است مثلا اگر از بیمار در باره شغلش سوالی پرسیده شود سابقه 15 سا له کار خود را توضیح می دهد که بسیار کسل کننده است حاشیه پردازی را تفکر لا بیرنتی هم می گویند.

Tangentialityتفکر انحرافی:

این حالت بیمار از اصل مطلب منحرف می شود و به موضوع اصلی هم بر نمی گردد مثلا زمانی که از زنی پرسیده شدچه مدت است که افسرده شده است او شروع کرد در باره خلق غمگین و اندوهگینش و در اخر هم از اوضاع نا مناسب رسیدگی شکایت کرد.

Canfabulation افسانه بافی:

دراینجا بیمار به ساختن واقعیتها و رویدادها برای پر کردن جاهای خالی در حافظه می پردازد که اینها دروغهای هوشیار نیستند بلکه تلاشی هستند برای پاسخ دادن به سوالات وجوابهایی که نزدیک به واقعیت است مثلا اگر از بیمار پرسیده شود صبحانه چه چیز خورده است او می گوید که بلغور با جو با عسل،در اینجا بجای جواب اصلی صبحانه ای که در منزل می خورده را می گوید.

Echolalia پژواک گویی:

دراینجا بیمار مدام با تکرار و منعکس کردن کلمات یا عبارتها،بطوری که انگار فرد ادا در می اورد یا کنایه میزندمثلا وقتی دوستش از بیمار پرسید ساعت چند است گفت ساعت ساعت ساعت ساعت.

Flight of ideas پرش افکار:

گفتار سریعی که اگر چه معمولا قابل فهم استاما با شتاب،تغیرناگهانی موضوع،وبازی با کلمات مشخص می شود مثلا بیمار می گوید من باید سر کار بروم همین الان میروم باید کمی پول پیدا کنم بچه ها نیاز دارند خیلی گران شده من نیاز دارم من به مقداری پول نیاز دارم.

Pressure of speech فشار تکلم:

تکلم بیمار بقدری سریع وبر انگیخته استکه انگار فرد در درون خود مجبور به بیان سیلی از تک گویی بدون توقف است در واقع انفجاری صحبت مکنند مثلا بیمار وسط جمله مکثی می کند، نفس بلندی میکشد بعد باقی جمله را به جمله بعدی وصل می کند و مجال تداخل را از شنونده می گیرد.

Perseveration درجاماندگی:

به تکرار فکر،کلمه،یا صدایی یکسان می گویند مثلا زنی می گوید باید لباس بپوشم،باید لباس بپوشم لباس هایم،لباسهایم باید لباس بگوشم و....

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه