امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://u24.cloob24.com
1
توانند انجام دهند. مراقبین کودک (مادر، مادربزرگ، پرستار، مربی و دیگران) باید به رشد طبیعی زبان کمک کنند که این کار را با فراهم کردن محیطی سرشار از فرصت های رشد زبان می توانند انجام دهند.
هنگامی که صحبت می کنید، کودکان را در مکالمه شرکت دهید، حتی اگر هنوز نمی توانند صحبت کنند. کودکان خیلی زود یاد می گیرند که مکالمات، چگونه مؤثر واقع می شوند و می توان از این طریق روی محیط اثر گذاشت و آن را تغییر داد. مهارتهای رعایت نوبت در حرف زدن، نگاه هدفمندانه و استفاده از حرکات چهره در گفتگو را از همان ماههای نخستین زندگی می توان در کودکان ایجاد و تقویت کرد. تعامل بین خود کودکان را هم تشویق کنید. یادگیری از همسالان بخش مهمی از رشد زبان است، خصوصاً در گروههایی که بچه های سنین مختلف در آن هستند.
به یاد داشته باشید که والدین، معلمین، مربیان مهدکودک و پرستاران منابع اصلی رشد زبان کودک هستند. کودکان از یکدیگر بیشتر یاد می گیرند اما بزرگسالان مکالمه کننده های اصلی، پرسش کننده های اصلی، گوش دهنده های اصلی، پاسخ دهنده های اصلی و ادامه دهنده های اصلی رشد و توسعه زبان هستند.
اینجا به فعالیت های ساده ای اشاره شده است که می توان هنگام بازی با کودک از آنها استفاده کرد:
* از خنده ها و شکلک های چهره ای کودکتان تقلید کنیدبه کودکتان یاد دهید تا هر کاری را که شما انجام می دهید تقلید کند مثل دست زدن، بوس کردن، بازی های انگشتی مثل لی لی حوضک و.
* همانطور که به کودکتان غذا می دهید، او را حمام می کنید و یا به او لباس می پوشانید، با او صحبت کنید (مثلاً دارم لباس دختر گلم را بهش می پوشونم. دخترم خوابیده روی زمین، مامان می خواد با سارا قلقلک بازی کنه. بعد می ریم خونه ی خاله و...)
* برای او نوار آهنگ یا قصه های کودکانه بخرید تا گوش دهد سپس آهنگ ها را شمرده تر و رو در روی او با نمایش برایش تکرار کنید.
. با او ساده، شمرده و واضح صحبت کنید *
* برای کمک به انتقال معنی کلمات، از ‍‍ژست استفاده کنید. مثلاً برای خداحافظی دست خود را تکان دهید و همزمان بگویید." بای بای، خداحافظ "
* او را با صدای حیوانات آشنا کنید تا به این ترتیب یک صدا را با یک معنای خاص ارتباط پیدا کند. مثلاً "هاپو (سگه) می گه: هاپ هاپ"
هر روز برایش شعرهای مختلف و شاد بخوانید و آنها را با حرکت همراه کنید. *
او را با خود به مکانها و موقعیت های متنوع ببرید. *
* برای کودکتان داستان بخوانید. گاهی اوقات، خواندن داستان، می تواند توصیف تصاویر کتاب باشد بدون اینکه کلمات و داستان نوشته شده را بخوانید. دقت کنید کتاب هایی را انتخاب کنید که تصاویر رنگی بزرگ داشته و جزییات زیادی نداشته باشند. حتماً او را هنگام خواندن کتاب روی زانوی خود بنشانید. در 2 سالگی از کودک سؤال کنید " این چیه؟ " و او را تشویق کنید تا موارد آشنا را نام ببرد و به آنها اشاره کند و اگر توانست، یکی از جملات ساده ی 2 کلمه ای شما را تکرار کند.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه